تاریخ امروز : 1403/02/07
 
 
 
 
 
 
 
 آمار سایت
کاربران آنلاین :   1 نفر
بازدید امروز :   106 نفر
بازدید دیروز :   119 نفر
بازدید ماه :   221133 نفر
مرورگر شما :   Mozilla
شناسه شما :   3.149.26.176
     
چهارشنبه سوري & چهارشنبه سوزي

توصيه هاي ايمني در چهارشنبه سوري

متاسفانه در سالهاي اخير با حوادث ناگواري در مراسم چهارشنبه سوري روبرو بوده ايم. هر ساله نوعي از انواع مواد محترقه وارد بازار مي شوند که قدرت انفجار آنها بيشتر ازسال پيش بوده و در بسياري از مواقع براي اين که قدرت انفجار بيشتري داشته باشند درداخل آنها از خرده شيشه استفاده مي شود که در زمان انفجار، پرتاب شده و علاوه برتوليد صداهاي بسيار گوش خراش و آزاردهنده، آسيب هاي جدي به چشم و ساير اعضاء و جوارح بدن وارد مي کنند. اين در حالي است که طبق آمار اعلام شده در سال گذشته در کل کشور حداقل ? نفر کشته و  ???? نفر در آخرين چهارشنبه سال در اثر حوادث ناشي از آتش بازي مجروح و به بيمارستان منتقل شدند  و بيشترين مجروحين به ترتيب از ناحيه دست ، صورت و چشم بوده است .

سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري دزفول با توجه به اين مهم و به منظور تامين ايمني هر چه بيشتر شهروندان به ويژه خانواده ها رعايت نکات زير را توصيه مي کند:

1 .هرگونه بي توجهي به نکات ايمني و سهل انگاري درابراز هيجانات به نام مراسم چهارشنبه سوري مي تواند زيان هاي جاني و مالي سنگين و غير قابل جبراني را در پي داشته باشد .خانواده ها در پيشگيري از حوادث مي توانندنقش مهمي را ايفاء کنند.

2 .صاحبان فروشگاه هاي مواد شيميايي و رنگ فروشي ها از فروش هر گونه مواد آتش زا و مواد شيميايي به کودکان و نوجوانان جداً خودداري نمايند.

3 .استفاده از مواد آتش بازي هرگز به طور کامل ايمن نيست، حتي در صورتي که مراقبت کامل صورت گيرد. حوادث نه تنها ممکن است براي کساني که از آن استفاده ميکنند به وجود آيد، بلکه براي کساني که اين مواد را درست مي کنند نيز ممکن است اتفاق بيفتد.لذا از مکان هايي که از مواد محترقه در آن استفاده مي شود دوري کنيد.

4 .به آتش کشيدن لاستيک و لوازم فرسوده منزل علاوه بر تشديد خطرات جاني و مالي باعث نگراني شديد بيماران ريوي و قلبي شده و محيط زيست را با خطر جدي روبرو مي کند .

5 .والدين محترم خانواده ها که مسئوليت بيشتري در مراقبت از فرزندان خود بر عهده دارند بايستي در روزهاي آخر سال نظارت بيشتري بر رفت و امد و کنترل لوازم شخصي فرزندان خود داشته باشند و در صورت مشاهده مواد محترقه و يا اشياء مشکوک در لوازم شخصي فرزندان اين مواد را از محيط منزل خارج و تحويل مسئولين انتظامي نمايند. با توجه به ممنوعيت قانوني توليد و خريد و فروش مواد محترقه و منفجره والدين محترم بايستي با گوشزد نمودن خطرات جاني و مالي ناشي از انفجار مواد محترقه و ارائه توصيه هاي ايمني لازم فرزندان خود را به پرهيز از دست زدن به اين بازيهاي خطرناک ترغيب نمايند.

6 .برافروختن آتش در دست شماست اما هميشه اطفاي آن در اختيار شما نيست و امکان سرايت آن به منزل ، اتومبيل و ... وجود دارد .

7 .با پرتاب ترقه و ديگر مواد محترقه هرگز باعث سلب آرامش و آسايش ديگران نشويد .

8 .کليه شهروندان عزيز نيز در روزهاي پاياني سال که منتهي به چهارشنبه سوري مي شود بايستي از قرار دادن اشياء و مواد قابل اشتعال بخصوص ظروف نفت و مايعات سريع الاشتعال در محل روباز و غير مسقف خودداري نمايند زيرا پرتاب فشفشه و افتادن آن بر روي اين مواد موجب بروز آتش سوزيهاي بزرگ خواهد شد. لذا حتي الامکان پنجره هاي منازل نيز بايد در اين مواقع بسته باشد تا مانع ورود مواد و لوازم آتش بازي پرتاب شده به اطراف گردد.

9 .از تجمع و برافروختن آتش و ايجاد راه بندان در معابر به شدت پرهيز کنيد .

10 .از رفتن، دورزدن و تجمع در ميادين و اخلال در نظم و آسايش عمومي خودداري نماييد. در صورت بروزهرگونه حريق و يا حادثه ضمن حفظ خونسردي در اسرع وقت با شماره تلفن 125ستاد فرماندهي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني و 115مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشاني دقيق اطلاع دهيد.

 
چاپ خبر دریافت فایل ارسال ایمیل